Ako si vybrať realitného makléra a na čo si dať pozor

Marek Kandra

17. februára 2017

Priznám sa, toto hovorím stále na stretnutí s klientom, keď uvažuje o kúpe nehnuteľnosti. Článok bude o poznatkoch z praxe, ako si vybrať či ohodnotiť už vybraného realitného makléra. Čo môžete očakávať od makléra a čo už je mimo jeho kompetenciu (resp. zaplatenú službu).

1. Ako identifikovať správneho ,,realiťáka" - určite sa pýtajte na odporúčania známych, ale aj dôvod odporúčaní, taktiež na priebeh celej komunikácie. Ak bude plniť podmienky tohto článku a bude Vám osobnostne sedieť, potom ste na správnej ceste.

2. Prvé stretnutie nie je na podpis rezervačnej zmluvy – ak realiťák uvidí, že byt sa Vám páči a chce Vám dať rovno podpisovať rezervačku, lebo pred blokom stojí už teraz rad ďalších záujemcov, stačí mu kľudne povedať, nech si dá studenú sprchu.

Pri podpise rezervačnej zmluvy musí klient poznať text rezervačnej zmluvy, predbežné nastavenie kúpnej zmluvy a termínovanie celého obchodu. Nakoľko sa podpisom rezervačky zaručuje k následným krokom (t.j. podpis kúpnej zmluvy, schválenie a čerpanie úveru, prevzatie bytu).

3. Čo môžete očakávať a čo si za to zaplatíte – tak v prvom rade by mal klient (kupujúci) očakávať, že realitná kancelária sa bude správať rovnocenne tak k predávajúcemu, ako aj kupujúcemu. Žiaľ z praxe musím dodať, že častokrát je pohľad realitky na predávajúceho preferovaný, že častokrát sú rezervačné a kúpne zmluvy postavené viac v prospech predávajúceho. V takomto nastavení sa stále zakomponujem a prebehnem rezervačku alebo kúpnu zmluvu ,,červenou fixou" aby som opravil podmienky viac v prospech kupujúceho.

Cena realitnej kancelárie sa pohybuje 1% - 3% z ceny bytu, väčšia provízia je podľa môjho názoru už neprimeraná. Myslím si, že každému z nás je jasné, že to zaplatí kupujúci v cene bytu (čo by určite malo byť aj v kúpnej zmluve v tomto znení zakomponované). Za danú províziu Vám maklér pomôže s ponukou bytov podľa vašich kritérií, ide s vami na obhliadky (obhliadku typu, keď mi realiťák povie,: ,,ja nič o byte neviem, ja som tu tiež prvýkrát" ja osobne neakceptujem) a na jeho mieste by som sa hanbil za takú prácu, ešte keď príde aj na stretnutie v tielku (osobná skúsenosť, vrrr).

Nákladom realitnej kancelárie je vypracovanie kúpnych zmlúv, návrhov na vklad kúpnych zmlúv, kolky na kataster za zavkladovanie kúpnych zmlúv v sume 66 eur a overovanie podpisov predávajúcich na kúpnych zmluvách. Ak sa z čohokoľvek z tohto snaží realitka/realiťák vykrútiť, je to pre Vás znak, že niečo nie je v poriadku.

4. Prečo a ako ideálne nastaviť komunikáciu medzi realitným a finančným agentom či sprostredkovateľom úveru. Skromne musím povedať, že ideálne nastavená komunikácia medzi sprostredkovateľom a realiťákom prináša len a len pozitíva pre klienta. Odbremenia klienta od detailného nastavovania článkov kúpnej zmluvy, od procesu vypracovávania znaleckého posudku, od časovej organizácie kde a kedy ho čaká najbližší krok podpisovaní.

5. A čo ,,popredajný" servis? Stretol som sa s maklérom, kde naozaj môžem povedať ,,klobúk dole", pretože okrem výbornej komunikácie a predajného servisu s klientom ešte riešil aj vypísanie splnomocnení, aby mohol za klientov vyriešiť prihlásenie energií, vypísal s nimi daňové priznanie pre nehnuteľnosť, čo by ich ako povinnosť stretlo najbližší kalendárny rok.

Dnes Vám radí:

Thank you for your upload